Tekst: Steen Ancher, kommunikationschef, SAGRO, tlf. 9629 6617.
- Selvfølgelig tvivler man undervejs, men jeg er blevet holdt oppe af min stædighed og de rådgivere, jeg har haft.
Thomas Højgaard, Orupgaard på Falster fik den 22. april 2015 det skræmmende telefonopkald, at hans hønseri på 4.000 kvadratmeter brændte.
Det blev starten på en lang og krævende periode med slagsmål med forsikringsselskabet Topdanmark om erstatningen.
- Jeg er så lykkelig for, at vi havde DLBR Forsikringsmægler med, for uden dem var vi blevet kørt fuldstændig bag af dansen, siger Thomas Højgaard.
Et årelangt forløb og retssager endnu i efteråret 2019 i et forlig og en samlet erstatning på 30 mio. kroner - kort før endnu en retssag var berammet.
Thomas Højgaard tvivler på, at det var gået hans vej uden professionel hjælp.
Kan jern brænde?
Men tilbage til april 2015:
Thomas Højgaard troede ikke sine egne ører, da hans børn ringede, at der var brand i hans bare 10 år gamle hønseri.
- Det var jo jern det meste, så hvordan skulle det kunne brænde, tænkte han.
Da han var sluppet ud fra et møde og fri af trafikken i København og små fire timer senere nåede til Falster, var bygningen på 4.000 kvadratmeter jævnet med jorden, og samtlige 30.000 høns var døde.
En taksator for Topdanmark kom til stede fire timer senere, og i mellemtiden havde Thomas Højgaard selv kontaktet Niels Fladberg fra DLBR Forsikringsmægler, der i forvejen er hans rådgiver på forsikringsspørgsmål.
En uge efter branden blev der afholdt møde med Topdanmarks taksator.
Thomas Højgaard og hans rådgivere lagde op til en straks-opgørelse, men forsikringsselskabet valgte at hjemtage tilbud på nyt byggeri, selvom det indebar en udgift til nye tegninger, og at Topdanmark desuden skulle betale et driftstab på 230.000 kr. månedligt frem til et nyt hønseri stod færdigt.
Først i januar 2016 var bygningsopgørelsen færdig. Bygningerne blev vurderet til 17,2 mio. kr., og der gik så frem til årsskiftet, før licitationen og kontraktforhandlinger var på plads.
Topdanmark lukker kassen
Efter branden beslutter Thomas Højgaard at ændre bedriften til økologi.
I april 2016 standser Topdanmark udbetalingen af driftstab, da de mener, at perioden er udløbet. Efter et møde, genoptages erstatningen dog, men stopper igen i september 2016, da Topdanmark mener, at selskabet ikke er orienteret om Højgaards planer om at skifte til økologi, og at byggeriet ikke svarer til det, der er brændt.
Thomas Højgaard får igen assistance fra DLBR Forsikringsmægler, men Topdanmark kan ikke overbevises, og sagen ender derfor hos advokaterne. Thomas Højgaard stævner Topdanmark, og oplever at forsikringsselskabet kommer med ”den ene obskure påstand efter den anden”.
- Det er meget et psykologisk spil, hvor det virker som om, de prøver at køre mig ned, og det kunne de nok også have gjort, hvis jeg ikke havde haft rådgiverne ved min side, siger Thomas Højgaard
Topdanmark mener i øvrigt heller ikke, at Thomas Højgaard er berettiget til at få driftstabserstatning i den periode, kommunen har behandlet sagen. Forsikringsselskabet refererer til, at der på kommunens hjemmeside er angivet en sagsbehandlingstid på 14 dage og vil derfor ikke betale i de fem måneder, det tog at komme gennem den kommunale behandling.
- Heldigvis havde vi dokumentation for alt, hvad vi havde gjort med at sende ind og rykke kommunen, så det kunne ses, at det ikke var os, der havde forsinket forløbet, siger Thomas Højgaard.
Tre uger før den berammede retssag henvender Topdanmark sig om et forlig. Thomas Højgaard indvilliger i at få 4,7 mio. kroner i erstatning for driftstab, hvor han ellers havde krævet 5,3 mio. kr.
Hertil kommer så renter af beløbet på 8 % i proces-perioden, i alt 600.000 kr. Det beløb afviser Topdanmark i første omgang at betale, men med DLBR Forsikringsmæglers mellemkomst anerkender Topdanmark efterfølgende kravet.
Endnu et slag
Sideløbende med tvisten omkring driftstab, stod et slag omkring dyrene, der var brændt inde. Topdanmark mente, at de reelt ikke tilhørte Orupgaard, fordi hønnikerne blev betalt af løbende i takt med, at de producerede æg.
Den sag endte i byretten, og Thomas Højgaard er tilfreds med, at Topdanmark blev pålagt at udbetale en erstatning på 5,4 mio. kr.
Efterfølgende forsøgte Topdanmark ifølge Thomas Højgaard at slippe for at betale renter af 5,4 mio. kr. i den periode, der var gået med tvisten. Men efter af DLBR Forsikringsmægler blev bragt på banen igen, indvilligede Topdanmark i at betale beløbet på de 600.000 kr.
Et stort pres
- Det har været et stort pres at køre to retssager. Jeg er jo et almindeligt menneske, der ejer en virksomhed, der aldrig plejer at føre retssager.
Jeg føler, at det meget har været et psykologisk spil, hvor det har handlet om at knække mig. Hvis jeg ikke havde haft professionel hjælp med det forsikringsmæssige, ved jeg da ikke, hvor det var endt, siger Thomas Højgaard. Min fornemmelse er, at forsikringsselskaber prøvede at presse mig i håbet om, at jeg ikke havde råd til at sige nej til deres tilbud.
Det koster – men det lønner sig
Thomas Højgaards råd til alle - uanset bedriftens størrelse – er at have en rådgiver med sig omkring forsikringer. Brug en forsikringsrådgiver, siger Thomas Højgaard. Det koster – men det lønner sig.
Fakta:
DLBR Forsikringsmæglersmægler er ejet af landbrugets rådgivningsvirksomheder, er uafhængig af forsikringsselskaberne og varetager alene kundens interesser.